Max speelt met zijn vriendjes verstoppertje. Prentenboek met eenvoudige gekleurde illustraties. Vanaf ca. 2 jaar.
Max zoekt zijn vriendjes
Guido Van Genechten
Hasselt: Clavis, 2006
[20] p. : ill.
90-448-0520-7

Guido Van Genechten, auteur van de alombekende Rikki-reeks, heeft met 'Max' een nieuwe reeks klaar voor kinderen vanaf twee jaar. In Max zoekt zijn vriendjes gaat Max op een herfstdag naar het bos. De blaadjes dwarrelen naar beneden en het bos is vol geluiden. Plots hoort Max zijn naam weerklinken. Hij is niet alleen in het bos. Zijn vriendjes spelen verstoppertje en hij mag zoeken. De mooi gekleurde tekeningen nodigen de kleuter uit om samen met Max te zoeken naar Milli en Molli, Emiel, Victor en Piep. In Max in de speeltuin gaat Max met zijn vriendjes naar de speeltuin. De dieren spelen op alle speeltuigen: de glijbaan, de schommel, de wip en de wiebelbeesten. Max krijgt er zelfs een nieuw vriendinnetje bij: Tina. Beide boekjes reflecteren de leefwereld van de kleuter en zullen dus erg herkenbaar zijn. Mooie tekeningen fleuren het geheel op. Leuk om woordenschat aan te leren in specifieke domeinen: verstoppertje spelen, bos, herfst, de speeltuin en vriendschap. [Karoli…Lees verder
Op een herfstachtige dag wandelt Max, een gepersonificeerd dasachtig dier, door het bos en ontdekt een aantal voor hem interessante zaken zoals mooie blaadjes en paddenstoelen. Hij hoort ook allerlei geluiden die hij in eerste instantie niet thuis kan brengen. Het blijken zijn vriendjes te zijn die verstoppertje spelen en Max mag ze gaan zoeken! De illustraties (elke tekening beslaat twee pagina’s), op een witte ondergrond, vinden hun kracht in de eenvoud waarmee ze getekend zijn; dikke zwarte contourlijnen en ingekleurd met heldere duidelijke kleuren. Hier en daar is te zien dat er is geknipt en geplakt aan de bomen en het gras. De tekst bestaat uit vier regels per illustratie die de situatie uitleggen. Dit verzorgd uitgegeven prentenboek, gedrukt op stevig papier, is geschikt om samen met peuters vanaf ca. 2 jaar te bekijken. Eerder verscheen in deze reeks 'Max in de speeltuin'*.

Max zoekt zijn vriendjes

Max gaat naar het bos, het is herfst. Hij ziet er paddenstoelen, heel veel blaadjes en hij hoort allerlei geluiden. Hij is duidelijk niet alleen in het bos. Max ontdekt Milli en Molli, die verstoppertje spelen met alle vriendjes. Max zoekt de andere dieren die zich in het bos verstopt hebben en ze hebben behoorlijk wat pret. Een prentenboek met Max in de hoofdrol. De eenvoudige, gekleurde illustraties vullen telkens een dubbele bladzijde. De figuren zijn dik zwart omlijnd en de vlakken met felle kleuren ingekleurd. De dieren zijn aangekleed en nogal houterig voorgesteld. Enkele korte zinnetjs beschrijven het gebeuren. Het is een eerder saai verhaal over verstoppertje spelen. Enige vorm van originaliteit ontbreekt in zowel tekst als illustraties.